divendres, 27 de febrer del 2009

Àngel Guimerà. "Maria Rosa". Lectura (11)

Post del professor

-Escena 4

1. Escenari i marc temporal

Dintre d'una casa molt pobra.

2. Personatges que hi intervenen i caracterització

Marçal, Badori, Quirze, Gepa,, Calau i Xic.

3. Resum (breu)

Mentre que la Tomasa està preparant el menjar per la cerimònia, en Marçal i en Quirze mantenen una conversa. Tots plegats busquen a la Maria Rosa però ella no apareix. Parlen sobre el matrimoni i com es van conèixer en Marçal i la Maria Rosa.

4. Aspectes a destacar.

L'actitud de'n Badori. Torna a destacar que a ell no li molesta és que es casi i fins i tot s'atreveix a dir el següent comentari:
"Es que jo hi anava de broma!"

1. En aquesta escena el Marçal es mostra segur d'ell mateix i desafiant. Hi ha un moment, però, que aquesta solidesa de caràcter trontolla, un moment en què la seva aparent autoritat comença a esquerdar-se, un moment, en definitiva, de feblesa. Assenyala'l.

"I per què ho havia de sospitar? I...ara que me'n recordo: això seria després de la mort...aquell, l'Andreu. Sinó que un dia com avui un hom no sap lo que s'empesca. Ara és aquí, la Maria Rosa"

2. Àngel Guimerà, un mestre de la representació escènica, fa parlar el Marçal en un doble llenguatge ple de connotacions eròtiques. Assenyala-ho.

"Jo me la mirava ficant-me per un brut d'esbarzers i de gatoses: me ounxava tot jo, però hi era a propet! I ella al torrent, arremagada de braços, agafava la meva brusa, la meva samarreta...tot; i ho rebregava, i rebregant ho ficava a l'aigua que corria, i ho tornava a treure, posant-hi el sabó, cobrint-lo de bromera, pegant-li el sabó, cobrint-ho, amanyagant-lo, sense adonar-se'n, que si fes pastures. I jo, que bèstia! Hi gosava com si fos dintre!"


-Escena 5

1. Escenari i marc temporal

Dintre d'una casa molt pobra.

2. Personatges que hi intervenen i caracterització

Maria Rosa, Marçal i Gepa.

3. Resum (breu)

Conversa entre en Marçal i la Maria Rosa. La Maria Rosa te mala consciencia, i per això va anat a l'església a confessar-se. Ella pensa que per culpa d'aquest casament esta traïn a l'Andreu. La Maria Rosa li pregunta al seu futur marit si és veritat que l'estima.

4. Aspectes a destacar.


La diferencia entre la mentalitat d'abans i la mentalitat d'ara.
En aquella època era molts creients. La Maria Rosa com pensa que esta fent alguna cosa dolenta va a demanar perdó.

1. Assenyala el fragment en què les primeres desconfiances es fan explícites.

"Dient-lo et lliga amb mi. I perquè no te'n poguessis anar...què no hauria fet, jo! Per arribar a tu he de passar per sobre de tot, de tot! No em perdones tu tot lo que he fet perquè fossis la meva dona?"

2. Fixeu-vos en aquestes paraules de la Maria Rosa:

"... m'ha semblat que l'Andreu era al meu davant reptant-me de mala dona! I he arrencat a córrer fugint d'aquella casa i d'ell, que em perseguia!"

No trobeu que és com si el seu inconscient li estigués parlant, donant senyals...?, com si l'esperit de l'Andreu desitgés venjar-se del Marçal? La Maria Rosa té intuïcions que no acaba d'entendre encara i que es manifesten en forma de records i d'imatges.

Només el Marçal (i nosaltres/el públic!) pot entendre de què es pot arribar a sentir culpable la Maria Rosa. Hi ha una mena de força sobrenatural (l'esperit traït del Marçal, potser?) que neguiteja la Maria Rosa.

Què opineu?

La Maria Rosa sap que en Marçal no es de fiar. A més, encara no ha paït la mort de l'Andreu i té remordiments sobre això. Jo crec que ell com no està d'acord amb aquest casament ja que en realitat no es vol casar. La seva ment va més enllà del que ella pot viure i tot plegat lo fa a ella sentir-se com es sent ara.


3. Davant de l'estat nerviós de la Maria Rosa, ¿com reacciona en Marçal? Exemplifica-ho.


Rabiós al veure que no el creu l'amor que sent per ella, insinua el que ha fet perquè la seva relació fos possible.

"Dient-lo et lliga amb mi. I perquè no te'n poguessis anar...què no hauria fet, jo! Per arribar a tu he de passar per sobre de tot, de tot! No em perdones tu tot lo que he fet perquè fossis la meva dona?"

I per últim es cabreja i li fa callar.

MARÇAL: Calla!

4. ¿Creus que la Maria Rosa s'estima al Marçal? Què diu exactament ella? ¿Creus que l'importa al Marçal els sentiments de la Maria Rosa? Comenta-ho i posa-hi l'exemple més adequat.

Crec que, per impossible que sigui de creure, si l'estima i això li fa sentir-se malament.

"[...] I m'ha preguntat que si jo t'estimava. Oh, si no me l'estimés fóra la dona més ditxosa de la terra! I al sentir-ho m'ha dit que em cases amb tu."

A en Marçal li importa el que pensi d'ell, tant que es per això que es delata el mateix.

"Dient-lo et lliga amb mi. I perquè no te'n poguessis anar...què no hauria fet, jo! Per arribar a tu he de passar per sobre de tot, de tot! No em perdones tu tot lo que he fet perquè fossis la meva dona?"

5. Darrera d'aquestes paraules del Marçal, ¿què creus que s'hi amaga?:

"Per arribar fins a tu he passat per sobre de tot, de tot! No em perdones tu tot lo que he fet perquè fossis la meva dona?..."

Per poder estar amb la Maria Rosa ha hagut de matar a en Marçal. Quant diu "Per arribar fins a tu he passat per sobre de tot, de tot!" vol dir per sobre del cos d'en Marçal i d'aquest fet surt que ella no el pugui perdonar.

6. I, finalment, ¿de quina manera s'evidencia el pes social de l'església en aquesta escena?

S'evidencia quant la Maria Rosa va a confessar-se. En aquella època era molt important la religió i era necessari fer-se perdonar els pecats.

MARIA ROSA: "Doncs vinc de la rectoria."

Escena 6

1. Escenari i marc temporal

Dintre d'una casa molt pobra.

2. Personatges que hi intervenen i caracterització

Maria Rosa, Marçal i Tomasa.

3. Resum (breu)

El casament s'apropa molt. Tothom va amb preses vestint-se i la Tomasa preparant el menjar per la cerimònia. La Maria Rosa pensa molt en l'Andreu i es troba amb una brusa d'ell i recorda el dia del seu primer casament.

4. Aspectes a destacar.

Com Àngel Guimerà va incorporant fet que emboliquen la trama. Per exemple ara que per fi es celebra el casament es troba ella una brusa de l'Andreu fet que fa entristir a la protagonista.

1. ¿De quin objecte estem parlant? ¿Quins sentiments desperta aquesta troballa (casual?) en la Maria Rosa?

Es troba una brusa de l'Andreu justament el dia del seu segon casament. Era la que a ella més li agradava. Tot plegat li fa venir un munt de records d'ell i del seus dies feliços amb el seu gran amor.

1 comentari:

salvi ha dit...

Bé, el fet de no haver pogut fer una lecura conjunta de l'ora i reballar-la plegats com havíem fet amb les dues lectures anteriors ha fet que no li haguem tret tot el suc, ot el rendiment interpretatiu, que es mereixia una obra com aquesta. Ara é, tu t'hi haas esforçat i has portat les lectures i activitats al dia... Però ha faltat debat, sens dute.

La setmana que ve començarem am un comentari de text que ja prepararem i am alguna cosa més.

Bon cap de setmana,
El professor.