dissabte, 21 de febrer del 2009

Àngel Guimerà. "Maria Rosa". Lectura (7)

Post del professor


-Escena 6

1. Escenari i marc temporal

L'escena té lloc dintre de la casa de'n Quirze i la Tomasa.

2. Personatges que hi intervenen i caracterització

Marçal, Quirze i la Tomasa.

3. Resum

En Marçal té ràbia i té gelosia de'n Badori perquè a ell no el rebutja. Comença a estar obsés per la Maria Rosa i te clar que tan per les bones com per les dolentes la Maria Rosa ha de ser d'ell.
La carta que els treballadors han fet amb l'ajuda de la Maria Rosa està preparada per enviar-la.

4. Aspectes a destacar.

L'obsesió que té en Marçal per la Maria Rosa.

1. En Marçal té remordiments. Copia el fragment que ho il·lustra.

"Potser sí que li vaig perdre el marit perquè ara en vinguès un altre... a arreplegar la meva feina! Perquè en Badori la vol, i ella no fuig de'n Badori com fuig de mi, no! Mes ell s'hi acosta rialler, sense corcó aquí dintre! I jo, qunat estic sol, i penso en la Maria Rosa, tinc de veure davant al capatàs mort i a l'Andreu mort!"

2. Hi ha més d'un motiu per pensar que en Marçal és una persona possessiva i, fins i tot, violenta. Copia el fragment on aquest aspecte es manifesta amb especial virulència.

"Ella no m'ha volgut a les bones; ja em voldrà...d'altra manera! Jo la comprometré davant de tothom a la Maria Rosa."

-Escena 7

1. Escenari i marc temporal

L'escena té lloc dintre de la casa de'n Quirze i la Tomasa.

2. Personatges que hi intervenen i caracterització

Quirze i Maria Rosa.

3. Resum

La Maria Rosa es prepara per anar-se'n del poble demà mateix ja que on es troba sofreix molt. En Quirze, el seu germà li dóna una mica de diners d'amagat de la seva dona i li diu que l'acompanyarà fins la vila. Li comenta que s'assembla molt a la seva mare.

4. Aspectes a destacar.

El sofriment que li produeix la presencia d'en Marçal a la seva vida.

1. En Quirze, el germà de la Maria Rosa, assenyala que hi ha un punt en comú entre la Maria Rosa i la seva mare. A què es refereix? Copia'n el fragment. Potser això ens dóna pistes per entendre millor com es desenvoluparà la trama.

La seva mare sofria per que el seu marit no l'estimava.

"Te'n recordes de quant se va morir la mare? També deia la pobra que patia molt; per coses que jo no he sapigut mai. Deia que el pare no l'estimava, i jo no vaig veure mai que li paguès, mai! Ara tu t'hi sembles: a la pobra dona. Mai no havia reparat que t'hi semblessis tant!"

-Escena 8

1. Escenari i marc temporal

L'escena té lloc dintre de la casa de'n Quirze i la Tomasa.

2. Personatges que hi intervenen i caracterització

Maria Rosa, Quirze i la Tomasa.

3. Resum

Vol escapar d'allí i volar com els ocells, ser lliure.

4. Aspectes a destacar.

En Marçal pregunta a tothom sobre en Badori per saber més d'ell.

-Escena 9

1. Escenari i marc temporal

L'escena té lloc dintre de la casa de'n Quirze i la Tomasa.

2. Personatges que hi intervenen i caracterització

Maria Rosa, Quirze, Tomasa, Badori i Calau.

3. Resum

La Maria Rosa esta preparen tot per demà marxar del poble. Parla amb en Badori i li deixa caure que ell també esta enamorat d'ella Peró la Maria Rosa no fa ni cas de les seves paraules.
La Tomasa, per la seva part, també li dóna diners perquè pugui viure, igual que el seu marit.

4. Aspectes a destacar.

Com la Maria Rosa no fa cas a en Badori (sobre els seus sentiments) i li diu que ell esta trist perquè no li paguen la quinzena. Vol ignorar que esta enamorat d'ella o això sembla.